OGRÓD 4 Pory Roku - otwarty!!!

OGRÓD TERAPEUTYCZNY 4 PORY ROKU został dziś otwarty dla gości i dzieci z Zespołu Szkół Specjalnych nr 105 w Poznaniu, przy ul. Nieszawskiej 21. Pani Dyrektor Katarzyna Przybył z dumą wymieniła stowarzyszenia i firmy, które pomogły w realizacji projektu. Szczególnie dziękowała wielkopolskim Klubom Lions i Lions Clubs International Foundation. Goście podziwiali sprzęt edukacyjny - instrumenty muzyczne do zabawy w ogrodzie, piękną zieloną trawę i kilkaset roślin. Ogród został udekorowany kolorowymi, kulkami, origami z ptakami, wstążkami i dekoracjami wykonanymi przez uczniów. Każdy gość otrzymał drobiazg w prezencie - ptaki wykonane w szkolnej pracowni ceramicznej. Przedstawicielki zaprzyjaźnionych firm POZBRUK i TERLAN posadziły w ogromnej podwyższonej rabacie zioła, sadzonki truskawek i poziomek. Nad całością czuwał niezawodny Maciej Zieja, właściciel firmy Gardino, który spędził w Ogrodzie wiele dni dbając, by dzieci mogły się tu czuć dobrze i bezpiecznie. Na uroczystość przybyła specjalnie z Warszawy Ewa Hełka, Gubernator Okręgu 121 Polska Międzynarodowego Stowarzyszenia Klubów Lions w kadencji 2018-2019.
Ogród Terapeutyczny 4 Pory Roku przy Zespole Szkół Specjalnych nr 105 w Poznaniu powstał staraniem Klubów Lions z Wielkopolski i grantem z Lions Clubs International Foundation. Klubem wiodącym tego projektu był Lions Club Poznań Patria, który opiekuje się Szkołą od sześciu lat. Uczęszczają do niej dzieci uzdolnione sportowo, więc dzięki wsparciu Klubu zakupiono wiele urządzeń sportowych i sfinansowano kilka obozów narciarskich. Uczniowie biorą udział w mistrzostwach, zdobywają medale, którymi udekorowany jest szkolny hol.  
Lions Club Poznań Patria zaczął organizować turniej tenisowy 'NIEDZIELA W SOBOCIE - gramy dla dzieci" sześć lat temu. Trzy lata temu ZSS przeniesiono do nowej siedziby. Budynek szkoły otacza ogromny teren, który był zupełnie niezagospodarowany. Naturalnie Lionki zdecydowały, by ufundować pierwsze urządzenia na placu zabaw. Ogród terapeutyczny był kolejnym pomysłem na wykorzystanie przestrzeni wokół szkoły. Oprócz dobroczynnego kontaktu dzieci z przyrodą i biernej lub czynnej hortiterapii (czyli podziwiania ogrodu lub pracy w nim) okazało się, że można wykorzystać ogród do edukacji poza murami szkoły.
Kontakt dziecka niepełnosprawnego z instrumentami muzycznymi ma ogromny wpływ na rozwój jego mózgu, motoryki małej i koordynacji. Grając na instrumentach perkusyjnych dziecko stymuluje swoją korę słuchową i czuciową, a radość z tworzonych dźwięków wpływa pozytywnie na układ limbiczny. Dając dziecku możliwość gry na instrumentach na świeżym powietrzu w ogrodzie terapeutycznym dodatkowo stymulujemy pozostałe zmysły. Podążając do kolejnych instrumentów w ogrodzie dziecko ze sprzężoną niepełnosprawnością w sposób spontaniczny nie tylko rehabilituje motorykę dużą, ale także wchodzi w relację komunikacyjną z instrumentem oraz drugim człowiekiem. Wspólne kreowanie dźwięków przez grupę uczniów tworzy w sposób naturalny sytuację wspólengo działania, z uwzględnieniem indywidualnego ja. Ogród terapeutyczny, w którym są instrumenty daje dziecku niepełnosprawnemu pełnię wielozmysłowego przeżycia przez polisensoryczną stymulację. Wibracja instrumentów, zapach kwiatów i drzew, kontakt z różnorodnymi fakturami i możliwość własnej eksploracji przestrzeni mają nieocenioną rolę w procesie terapii osób z niepełnosprawnością.
Członkinie LC Poznań Patria wspominają tworzenia Ogrodu jako bardzo wzruszające doświadczenie. Wszystkie firmy, zaangażowane w ten proces, starały się wykonać więcej, niż opiewał kontrakt. Spotkały się z ogromną życzliwością i chęcią pomocy. Hasło Lions International otwierało wiele drzwi, a chęć pomocy dzieciom niepełnosprawnym zasługuje na medal!

Lena Stryjska
LC Poznan Patria
Koordynator projektu "4 Pory Roku"
zdjęcia: członkinie LC Poznań Patria